روايات

رواية ظننته انسي فأحببته الفصل الأول 1 بقلم رشا محمد

رواية ظننته انسي فأحببته الفصل الأول 1 بقلم رشا محمد

رواية ظننته انسي فأحببته الجزء الأول

رواية ظننته انسي فأحببته البارت الأول

رواية ظننته انسي فأحببته
رواية ظننته انسي فأحببته

رواية ظننته انسي فأحببته الحلقة الأولى

كنت نازلة ع السلم وفجأة لقيت ايد شدتني جوا البيت

واغلق الباب كادت مريان أن تصر خ ولكن وضع يده

علي فمها كي لا تصدر صوت وقال : أنا حسام ابن خالك

يا مريان متخافيش

مريان : وهو أنت مش هتبطل قلة أدبك دي بقاا أنت

ازاي تشدني كدا وتدخلني البيت وتقفل الباب أنت

اتجننت؟!! ابعد عني كدا

حسام قرب منها وحاوط خصرها بيده واقترب منها

وهمس ب أذنها وقال : مش قادر ابعد عنك لما بشوفك

مش ببقي علي بعضي وببقي هموت عليكي ثم قب__لها

برقبتها ابعدته عنها وضر’بته بالقلم وفتحت باب

المنزل كي تخرج وجدت حنان (بنت خالها التاني) أمامها

ارتبكت مريان ونزلت السلم ثم نظرت حنان نحو المنزل

وجدت حسام بمفرده ابعدته عن الباب وادخلته المنزل

واغلقت الباب

حنان : هو أنت مش هتبطل الارف اللي أنت بتعمله دا؟

حسام اقترب منها وهو ينظر بعينيها بخبث ويقول :

ارف ايه بس يا نونتي واخذ خصله من شعرها وضعها

خلف اذنها بكل رقة واكمل دي كانت داخله تسأل ع

الحاجة مكنتش تعرف انها نزلت ولما عرفت نزلت علي

طول أنت بس اللي بتحبيني موووت عشان كدا بتغيري

عليا مع ان عنيا مش بتشوف غيرك يا نونتي

حنان : بجد يا حُس مش بتشوف غيري ؟!!

حسام : طبعا يا قلبي دا أنا طول الليل مش بفكر غير

فيكي وف عيونك القمر دول وخدودك اللي زي التفاح

وشفايفك اللي بطعم الكرز دوقيني كدا يا نونتي

حنان تاهت بكلام حسام ثم قالت : هاااا

ثم اقترب منها حسام وقب__لها بنهم وظل يقب__لها

وهي تبادله القب__لة ثم انزل شفتيه علي رقبتها

واحتضنها وقربها اليه أكثر وأكثر حتي سمعوا صوت

خبط جااامد ف الحمام ارتعبوا ثم قالت حنان برعب:

هو في حد هنا ولا ايه يا حسام أحسن يكون حد شافنا

حسام : مفيش حد هنا كلهم نزلوا عند جدو عشان يفطروا

حنان : أنت متأكد ؟!!

حسام : طبعا يابنتي متأكد ….

حنان : أومال ايه اللي خبط جوا دا ؟!!

حسام : تعالي نشوف في ايه جوا

حنان : لا طبعا أنا مليش دعوة أنا هنزل أنا خايفة موت

حسام : خايفة من ايه يامجنوووونة أنت تعالي عشان

أوريكي بعينك ان مفيش حاجة

ثم أخذها من يدها ودخل جوا وفتح باب الحمام ثم

حاول أن يفتح الضوء ولكن الضوء لم يفتح

حسام : اللمبة شكلها اتحرقت بس اديكي شوفتي بعينك

ان مفيش حد

حنان : أومال ايه اللي سمعناه دا ؟!!

حسام : ممكن يكون تهيؤات

ثم فجأة نور الحمام اتفتح

حنان : بسم الله الرحمن الرحيم لا أنا أعصابي باظت أنا

نازلة

حسام : استني بس يمكن الكبس كان معلق ولا حاجة

حنان تركته وذهبت وهي تقول : لا أنا مش هستني أنا

نازلة قبل م يطلعوا يدوروا علينا

حسام : طيب استني خديني معاكي

حنان : لا أنا هنزل الأول وبعدين تعالي ورايا عشان

محدش يشك ف حاجة ويعرفوا ان كنا سوا

حسام : ياستي هنقولهم ان قبلنا بعض ع السلم

حنان : طيب يالا

ثم نزلوا عند جدهم وجدتهم وجدوا العائلة ب اكملها

استووووب ✋🏻

هنا لازم نعرف العيلة والمكان اللي عايشين فيه

(العيلة كلها ساكنة ف عمارة كبييييرة بعيدة كل البعد عن

الونس والناس يسكن بها عائلة كبيرة لكل أسرة منزلها

الخاص الجد والجدة بشقة خاصة ف الدور الأرضي

حتي لا يقوموا بمجهود طلوع ونزول السلم وف الدور

الثاني يسكن الابن الأكبر حسن مع زوجته امتثال

واولاده حسام وجمال وف الدور الثالث الابن الأوسط

حسين مع زوجته سعاد وابنتيهما حنان ومنال وف الدور

الرابع والأخير تسكن الابنه الوحيدة زهرة مع زوجها

أدهم وابنتهما الوحيدة مريان )

وضعوا الفطار علي السفرة وفطروا كلهم سوا

ولكن حسام لم يبعد نظره عن مريان وظل ينظر لها

ومريان تحاول الا تعيره انتباهها وهو يحاول أن يلامس

ارجلها برجله من تحت الترابيزة دون أن يراه أحد

ومريان تحاول الابتعاد عنه

خلصوا الفطار وكل واحد راح علي شغله

واليوم عدي بكل ما فيه وكل أسرة طلعت علي بيتها

وبعد م نامو كلهم

وفي ساعة متأخرة جدااا من الليل حوالي الساعة

الواحدة والنصف صباحًا استيقظت مريان علي صوت

خربشة غريب أول مرة تسمعه حاولت أن لا تعطي

انتباهها له ولكنها لم تستطيع قامت من علي سريرها

وظلت تمشي خلف الصوت وتقول لنفسها ياتري الصوت

دا جاي منين تبقي مشكلة لو كان فأر خرجت برا الغرفة

ومازالت تسمع الصوت ثم هدأت فجأة تتنصت علي

الصوت فوجدته يأتي من خارج الشقة ذهبت ناحية الباب

تتلصص ونظرت من العين السحرية وجدت سيدة ترتدي

عبائة سوداء فضفاضة ونقاب أسود ارتعبت مريان من

الخوف لكن ظلت تنظر علي م تفعل السيدة وهي

مندهشة فوجدت السيدة ترسم شئ ع الأرض وتسمع

تمتمه ولكنها لا تفسر م تسمع ثم رأت السيدة فجأة ترفع

رأسها نحو باب الشقة وتنظر للعين السحرية ثم بغمضة

عين اقتربت عينها من العين السحرية بحيث مريان لم

تري أمامها غير بؤبؤ عينها ف فزعت مريان وصرخت

ورجعت للخلف ثم ذهبت ثانية عند العين السحرية تنظر

علي السيدة فلم تجدها ذهبت سريعا نحو الشرفة حتي

تري السيدة وهي تخرج من العمارة ولكنها لم تري أي شئ

ولا حتي وجدت أحد يجري ولا أثر لأحد نهائيًا رجعت

وذهبت نحو الباب ثانيًا وفتحت باب الشقة ولم تجد أحد

ذهبت نحو السلم وظلت تنظر علي السلم ب اكلمه

وايضًا لم تجد أحد افتكرت أن السيدة كانت ترسم علي

السلم أمام الشقة فنظرت عند المكان الذي كانت ترسم

فيه السيدة فلم تجد أي أثر لأي شئ

فدخلت الشقة واغلقت الباب وهي تحدث نفسها :

معقول كل دي تهيؤات؟!!

معقول يكون كل دا مش حقيقي ومحصلش منه حاجة ؟

معقول اللي شوفته دا يكون عفريت ؟!!

بسم الله الرحمن الرحيم .. استغفر الله العظيم

أعوذ بكلمات الله التامات من

التي لا يجاوزهن بر ولا فاجر من شر ما خلق وذرأ وبرأ

ومن شر ما ينزل من السماء ومن شر ما يعرج فيها ومن

شر ما ذرأ في الأرض وبرأ ومن شر ما يخرج منها ومن

شر فتن الليل والنهار ومن شر كل طارق يطرق إلا طارق

يطرق بخير يا رحمن

أنا هروح اعمل وشي واتوضي واصلي عشان ابعد

الشيطان عن دماغي

ثم ذهبت وتوضأت وصلت ركعتين وذهبت لتنام ظلت

تفكر فيما حدث حتي ذهبت

في نوم عمييييق حتي …….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية ظننته انسي فأحببته)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!